ناز بانو
 
طولاني بودن تعطيلات تابستاني و تاثير حضور دانش آموزان در افزايش آلودگي زمستان‌ها در كلانشهرهاي ايران مشكلي است كه مسئولان امر براي رفع آن هنوز چاره‌اي در نظر نگرفته‌اند. مجله مهر – طناز معين: دانش‌آموزان در ايران تنها در سه ماه تابستان تعطيل هستند؛ آنهم درحاليكه تجربه‌هاي برخي از كشورهاي ديگر دراين رابطه نشان مي‌دهد، تقسيم بندي تعطيلات در فصل‌هاي مختلف سال مي‌تواند امتيازهاي بهتري براي دانش‌آموزان و همچنين در سطح كلان، براي كشور به ارمغان آورد. از جمله در شرايط كنوني كلان‌شهرهاي ايران كه با مشكلات آلودگي هوا دست‌ و‌ پنجه نرم مي‌كنند، افزايش تعطيلات در فصل متعه سرما كه اغلب پديده «وارونگي» هوا را به‌همراه دارد، مي‌تواند از يك سو با كاهش بار ترافيك، به بهبود سلامت هوا كمك كند و از سوي ديگر دانش‌آموزان را كه به دليل گروه سني، جزو اقشار حساس جامعه هستند، در آلوده‌ترين روزهاي سايت همسريابي سال از محيط‌هاي ناسالم دور متعه كند. در اين بين اوايل خردادماه سال جاري دبير ملي شوراي عالي آموزش و پرورش اعلام كرد قرار است طرح تغيير تعطيلات تابستاني به صورت شناور در طول سال مورد بررسي قرار گيرد، طرحي متعهكه نخستين مرتبه در سال ۱۳۳۶ از سوي وزارت فرهنگ آن زمان مطرح شد، هرچند به دليل عدم توافق به دست فراموشي سپرده شد.

در سال ۱۳۷۵ مجلس تصويب كرد كه مدرسه‌ها به مدت ده روز در ميانه فصل زمستان تعطيل شوند. اين طرح ۲ الي ۳ سال به اجرا درآمد و همسريابيبعد با توجه به يكسري مشكلات در برخي مناطق، همچنين مخالفت‌ها و انتقادهاي زياد و تحميل هزينه‌هاي ناشي از آن به اقتصاد دوباره پرونده آن بسته شد.

الگوهايي بين‌المللي


اينگونه تعطيلات در ساير كشورها نيز وجود دارند. بطور مثال دانش‌آموزان آلماني حدود ۱۰۰ روز تعطيلي در طول سال دارند، كه ۴۲ روز آن در فصل تابستان و ۲ صيغه يابي هفته آن در زمان عيد كريسمس است. البته به دلايل گوناگون، من جمله اجتناب از ازدحام در اماكن توريستي، تعطيلات تابستاني دانش‌آموزان در ايالات مختلف آلمان از نظر زماني كمي با هم متفاوت‌اند.

در كشور انگلستان نيز كل تعطيلات مدرسه‌ها تقريبا ۱۰۰ روز است كه ۲ هفته در زمان كريسمس و ۶ هفته براي تابستان تعطيل هستند. در تركيه اين تعطيلات به ۱۲۵ روز مي‌رسند، كه ۲ هفته آن در زمستان، ۱۴ هفته در تابستان و ۱۲ilsvdhfd روز اعياد ملي و مذهبي هستند.

هم‌اكنون در كشور ايران تعطيلات بلندمدت دانش‌آموزان به مدت ۳ الي ۴ ماه در فصل تابستان و نازيارتعطيلات كوتاه مدت آن‌ها در ilsvdhfd حدود دو هفته‌ براي عيد نوروز درنظر گرفته شده‌اند. يكي از مشكلات ناشي از آرايش فعلي اين تعطيلات، خسته‌كننده بودن زمان متوالي تحصيل در فصل‌هاي پائيز و زمستان براي دانش‌آموزان و معلمان است.

همچنين نظر به تنوع آب و هوايي مناطق گوناگون ايران، بايد تعطيلات مدرسه‌ها مطابق با اين تنوع اقليمي طراحي شوند، مثلاً در فصل سرما دماي استان‌هاي سردسير كشور تا ۳۰ درجه سانتيگراد زير صفر مي‌رود. شايد نداشتن سيستم گرمايشي استاندارد در بسياري از كلاس‌هاي سايت صيغه درس مانع از تمركز و يادگيري دانش‌آموزان مي‌شود.

مشابه اين مشكلات در فصل تابستان مناطق گرمسير كشور نيز مشاهده مي‌شوند. از ديگر مشكلات شرايط موجود مي‌توان به چالش جدي خانواده‌ها در راستاي برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت فرزندانشان در تعطيلات درازمدت تابستاني اشاره كرد.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۵ دى ۱۳۹۴ ] [ ۰۵:۲۳:۱۷ ] [ مهرناز ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 2
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 261
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
امکانات وب